Thales maakt meisjes enthousiast voor cybersecurity op Girlsday 

Thales2

Tijdens Girlsday op donderdag 11 april openden diverse bèta, technische en ICT-bedrijven hun deuren om meisjes op jonge leeftijd kennis te laten maken met en enthousiast te maken voor techniek. Ook Thales geeft graag een kijkje achter de schermen aan het jonge talent en organiseerde op donderdag een Girlsday op de locatie in Hengelo en vrijdag in Huizen.

De meiden die de locatie in Huizen bezochten zijn lid van Technika 10 Keistad, een ICT- en techniekclub voor meiden in Amersfoort. Tijdens het bezoek werd onder meer uitgebreid aandacht besteed aan de cybersecuritytak van het bedrijf. Zo kregen de meiden een presentatie over social media en hacking en gingen ze met een cybersecurityexpert in gesprek over de gevaren van de verschillende social media kanalen. Daarnaast mochten ze in de experience room ervaren hoe de communicatieapparatuur van Thales ervoor zorgt dat je elkaar kunt verstaan in een tank. Ook konden ze zelf aan de slag in de fabriek waar ze een lamp mochten maken.

Hoogtepunt van het bezoek was natuurlijk de VR escaperoom. Thales heeft een digitale cybersecurity escaperoom ontwikkeld waarin deelnemers een virus in cyberspace moeten proberen te vernietigen. Deze VR escape room is een leuke, laagdrempelige variant op de fysieke escape room waarbij deelnemers binnen een beperkte tijd diverse vragen en puzzels moeten oplossen om hackers tegen te houden die de Nederlandse infrastructuur willen platleggen. Deze escaperoom werd eerder ingezet voor onder andere recruitment doeleinden op beurzen en evenementen en viel diverse malen in de prijzen.

Judith Williams van Thales: “Het is ontzettend belangrijk dat we meisjes al op jonge leeftijd enthousiast maken voor ICT, bèta en techniek. IT-bedrijven lopen veel talent mis, omdat meisjes onvoldoende bekend zijn met technische beroepen. Op Girlsday laten we ze zien hoe ons vakgebied eruitziet, maken we duidelijk dat niet alleen mannen in de techniek werken en proberen we ze de spannende kanten van ons vak te laten zien. De meisjes die langskomen zijn nog jong en moeten hun profielkeuze nog maken, dus is het extra belangrijk dat we ze meer leren over sectoren en beroepen waarover ze zelf misschien nog niet zoveel weten.”

Thales1

Twee van de deelnemende meiden maakten een vlog voor een visuele impressie van de middag. Deze is terug te vinden op LinkedIn.

Girlsday is een initiatief van het landelijk expertisebureau VHTO om meisjes van tien tot vijftien jaar enthousiast te maken voor bèta, techniek en ICT. Het evenement vindt jaarlijks plaats tijdens de ‘De Week van ICT’.