OneSpan lanceert op AI gebaseerde aanpak om Account Takeover tegen te gaan

OneSpan kondigde vandaag de lancering aan van Risk Analytics, een open API in de cloud. Deze oplossing helpt financiële instellingen in hun strijd tegen fraude, zoals Account Takeover en fraude met nieuwe accounts.

Account Takeover en fraude met nieuwe accounts (New Account Fraud) zijn de twee belangrijkste types van bedrog voor financiële instellingen. In 2017 was er alleen al in de Verenigde Staten voor 16,8 miljard dollar verlies door identiteitsfraude. Risk Analytics beschermt tegen deze en andere frauduleuze praktijken in het online en mobiele kanaal, dankzij machine learning, een vorm van artificiële intelligentie. Deze technologie herkent fraude in real-time, voorspelt het risiconiveau en neemt onmiddellijk actie als er oplichting gedetecteerd wordt. Machine learning maakt 'risk scoring' mogelijk om zo processen te stroomlijnen, kosten van het manuele controleproces te reduceren, en uiteindelijk de klantvriendelijkheid te verhogen door minder foutpositieven.

Competitieve druk

“Criminele aanvallen op digitale kanalen nemen hand over hand toe, dus financiële instellingen staan onder steeds grotere competitieve druk om fraude te voorkomen en te beantwoorden aan een strikte regelgeving, terwijl hun business moet blijven groeien”, zegt Julie Conroy, Research Director voor Retail Banking and Payments van onderzoeksbureau Aite Group. “Dankzij fraudedetectie in real-time met geavanceerde risicoanalyse op basis van machine learning, kunnen financiële instellingen hun veiligheid versterken, fraude tegengaan en voldoen aan de wettelijke bepalingen.”

Tijdens een financiële transactie verzamelt Risk Analytics data die het analyseert op basis van een aantal bronnen, zoals toestellen, het gedrag van de gebruiker, transacties, digitale kanalen en bedrijfsapplicaties. De oplossing kent dan een score toe aan de gebruiker, het toestel en de transactiegegevens, en bepaalt het risico gelinkt aan die transactie. Risk Analytics kan meteen actie ondernemen en de transactie toelaten, nader bekijken of blokkeren, op basis van een intelligente workflow waarin de richtlijnen, regels en bepalingen van de bank verwerkt zijn.

Fraude volgt

“Waarheen het geld en de data ook stromen, de fraude volgt altijd,” zegt Scott Clements, CEO van OneSpan. “Fraude stoppen wordt steeds moeilijker omdat de bedreigingen voortdurend veranderen. Voor financiële instellingen is het van cruciaal belang dat ze proactief maatregelen nemen. Een gelaagde beveiligingsaanpak die de frauduleuze transacties monitort, detecteert en blokkeert voor ze plaatsvinden, verzekert de best mogelijke ervaring voor de gebruiker.”