Samsung en Consumentenbond voor rechtbank wegens updates voor smartphones

Een rechter (bron: FreeImages.com/Jason Morrison)

Samsung en de Consumentenbond staan vandaag in de rechtszaal tegenover elkaar. De Consumentenbond eist dat Samsung zijn telefoons gedurende de gehele gebruiksduur blijft updaten. Het gaat hierbij om een periode van minimaal twee jaar na aankoop of vier jaar na introductie. Ook wil de Consumentenbond dat Samsung duidelijke en goed vindbare informatie verstrekt aan consumenten over hoe lang en hoe vaak toestellen worden geüpdatet.

De Consumentenbond spande in februari 2016 al een kort geding aan tegen Samsung. Over dit kort geding schrijft de Consumentenbond: “In februari 2016 spande de Consumentenbond een kort geding aan tegen Samsung met vergelijkbare vorderingen. De rechter kwam toen niet tot een inhoudelijk oordeel omdat hij de kwestie te complex achtte voor de snelle kort gedingprocedure. Vanwege het belang voor consumenten, besloot de Consumentenbond een uitgebreidere bodemprocedure te starten en dagvaardde Samsung in november 2016. De rechtszaak vindt plaats in de Rechtbank Den Haag en begint om 9:30 uur.”

Samsung is het niet eens met deze lezing en meldt in een reactie via e-mail: “De rechter oordeelde in het eerdere kort geding dat de Consumentenbond er niet in is geslaagd aan te tonen dat er sprake is van concrete beveiligingslekken in het Android besturingssysteem die voor de bezitters van een Samsung smartphone aanzienlijke risico’s met zich mee kunnen brengen. De rechter wees daarom alle vorderingen van de Consumentenbond af.” De volledige uitspraak in dit kort geding is hier te vinden.

Weinig updates voor Android smartphones

Eerdere onderzoeken van de Consumentenbond wees uit dat veel Android smartphones niet voldoende worden geüpdatet. Zo blijkt uit het meest recente onderzoek – dat in februari 2018 werd uitgevoerd – dat 22% van de toestellen die tussen januari 2015 en februari 2018 werd geüpdatet in januari of februari 2018 een veiligheidsupdate heeft gekregen. Updates voor het besturingssysteem liepen nog verder achter. De Consumentenbond noemt de communicatie hierover richting consumenten gebrekkig.

De Consumentenbond heeft Samsung in november 2016 gedagvaard. De bond erkent dat Samsung sinds de dagvaarding zijn updatebeleid heeft verbeterd. Zo krijgen sommige modellen smartphones inmiddels maandelijks veiligheidsupdates. Dit geldt echter niet voor alle toestellen, iets wat de Consumentenbond via de rechter wil afdwingen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.