‘Lakse houding van C-level managers levert security risico’s op’

IT-beveiliging (bron: Pixabay)

Meer dan tweevijfde van de Chief Information Security Officers (CISO’s), Chief Security Officers (CSO’s) en Chief Information Officers (CIO) stellen C-levels managers binnen hun organisatie het grootste security risico opleveren. Zo geeft 75% aan dat managers het snelst geneigd zijn databeveiligingsregels te breken. Slechts 25% stelt dat werknemers eerder geneigd zijn deze regels te overtreden.

Dit blijkt uit onderzoek van beveiligingsbedrijf Bitdefender onder 250 Britse CISO’s, CSO’s en CIO’s werkzaam bij organisaties met 500 of meer werknemers. “Uit ons onderzoek blijkt dat bijna tweederde van de CISO’s wakker ligt over securitydreigingen gericht op informatie, maar dat hun directe collega’s op C-niveau het vaakst de regels overtreden. Security managers moeten strenger zijn in het opleggen van maatregelen indien slechts werkwijzen rond informatiebeveiliging worden gehanteerd, vanaf managementniveau tot op de werkvloer”, aldus Liviu Arsene, Global Cybersecurity Analyst bij Bitdefender.

Weinig zorgen over boetes

Security managers maken zich overigens relatief weinig zorgen over boetes die zij opgelegd kunnen krijgen door toezichthouders; slechts 26% van de respondenten geeft aan hierover bezorgd te zijn. Reputatieschade en financiële schade door grootschalige datalekken baren security professionals echter de meeste zorgen. 42% van de respondenten geeft aan bezorgd te zijn dat datalekken het vertrouwen van klanten of aandeelhouders beschadigen.

Om de digitale beveiliging van hun organisatie te verbeteren kijken security managers naar kleine aanpassingen, die vooral gericht zijn op snelheid. Dit aangezien een snelle identificatie en mitigatie van security dreigingen bedrijven veel winst kan opleveren en schade kan voorkomen. Snelheid is volgens respondenten vooral van belang bij endpoint security (75), gevolgd door het detecteren en mitigeren van pogingen kwetsbaarheden uit te buiten. Ook zetten security managers in op het vergroten van het bewustzijn van medewerkers over aanvalsvectoren die op dat moment actief worden ingezet door cybercriminelen. Hiervoor worden onder andere trainingsprogramma’s ingezet, maar ook oefeningen waarbij als test phishing- en social engineering-aanvallen worden opgezet tegen werknemers.

Patch management

Met enige regelmaat worden nieuwe kwetsbaarheden in software ontdekt en gepubliceerd, waarna patches verschijnen om de beveiligingsproblemen te verhelpen. Security managers staan voor de uitdaging deze patches zo snel mogelijk te installeren. Bitdefender stelt dat security tools een vitale beveiligingslaag kunnen vormen die aanvallers buiten houden terwijl security managers patches installeren. Deze beveiligingslaag blijkt niet overbodig. Zo heeft slechts iets meer dan de helft van de security managers het vertrouwen dat hun organisatie patches binnen 24 uur na verschijning kan installeren (51%). De overige groep denkt hier langer voor nodig te hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.