Trends 2018: DIA, Security en Service

Yellow

Ontwikkelingen in de IT zorgen komend jaar opnieuw voor grote veranderingen in de maatschappij en het bedrijfsleven. Acht experts van zeven grote ondernemingen (Citrix, Dell Boomi, Eaton, Ruckus, Solvinity, Thales en Winvision) buigen zich over drie belangrijke trends.

Trend 1 - DIA: Data, Internet of Things & Artificial Intelligence

Andreas_van_Wingerden-200x300
Andreas van Wingerden, Regional Manager Systems Engineering bij Citrix: “Cloud services en analysetools gaan ons helpen een groot deel van de complexiteit van IT weg te nemen.”

De opkomst van het Internet of Things geeft in 2018, dankzij de groeiende toepassing van sensortechnologie, een enorme boost aan de hoeveelheid gegenereerde data, stelt Geurt van Bennekom, Field Product Manager bij Eaton Benelux. “Om de grote hoeveelheden data te analyseren die door IoT overal beschikbaar komen, wordt Artificial Intelligence onmisbaar.”

Mattieu_Terlouw-200x300 Mattieu Terlouw, Sales Manager bij de Power Quality Division van Eaton Benelux: “Blockchain technologie wordt uiteindelijk net zo belangrijk als water, elektriciteit en internet.”

Het feit dat steeds meer data niet alleen verzameld maar ook geanalyseerd wordt, heeft gevolgen voor onze privacy. Mede dankzij de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming in mei, zal in 2018 onvermijdelijk veel over data en privacy gesproken worden. Daar staat tegenover dat juist data-analyse ons ook gaat helpen, onder meer om onze security te verbeteren.

Diverse partijen profileren zich nu al steeds nadrukkelijker met security analytics. “Organisaties die over veel data kunnen beschikken, zijn uitstekend gepositioneerd om die data te gebruiken voor analyses”, zegt Andreas van Wingerden, Regional Manager Systems Engineering bij Citrix. “Artificial Intelligence en Machine Learning zijn in staat het onderscheid te maken tussen normaal en afwijkend gedrag. Dat is kennis die we kunnen toepassen om bijvoorbeeld onze veiligheid te vergroten, maar ook de gebruikservaring te verbeteren en de productiviteit te verhogen.”

Steve_Johnson-200x300 Steve Johnson, Regional Director Noord-Europa voor Ruckus: “De zorg over onze digitale veiligheid is een van de grootste drempels.”

Dankzij data-analyse wordt 2018 sowieso het jaar van de nieuwe businessmodellen. Maar ook ontwikkelingen die onder Machine Intelligence vallen, zoals machine learning, deep learning, cognitive analytics en robotics process automation, worden aangedreven door de drie-eenheid Data, IoT & AI. Voor een groeiend aantal leveranciers en gebruikers gaat deze ontwikkeling een onderscheidende factor worden die in 2018 kan leiden tot nieuwe of sterk verbeterde diensten.

Tot slot is de verwachting dat in de retail het gebruik van IoT en data-analyse snel een grotere rol gaat spelen. Met name voor winkelcentra en grote steden (Smart Cities) biedt de combinatie Data, IoT & AI interessante kansen om zich te onderscheiden met nieuwe diensten en het serviceniveau te verhogen. Maar dan moet er nog wel een en ander gebeuren, meent Steve Johnson, Regional Director Noord-Europa voor Ruckus: “De zorg over onze digitale veiligheid is een van de grootste drempels bij de ontwikkeling en implementatie van een Smart City-concept. Zeker in Nederland en België zijn de zorgen over cybersecurity groot: 80 procent van de stadsbestuurders ziet dat als bottleneck.”

Trend 2 - Security

Geurt_van_Bennekom-200x300 Geurt van Bennekom, Field Product Manager bij Eaton Benelux: “Artificial Intelligence wordt onmisbaar.”

De kwetsbaarheid die ontstaat door onze groeiende afhankelijkheid van de digitale wereld wordt in 2018 nog sterker zichtbaar. Niet alleen in de vorm van nieuwe wet- en regelgeving (met name de invoering van de AVG in mei wordt een belangrijke testcase), maar ook omdat de kwetsbaarheid van de publieke sector en de operationele continuïteit van het bedrijfsleven een groeiende bron van zorg wordt.

Het ‘cyberaspect’ van het security-vraagstuk krijgt een nadrukkelijk fysieke component: naarmate onze leef-, werk- en productieomgeving meer gecontroleerd wordt door digitale instrumenten, wordt cybersecurity een zorg voor onze persoonlijke, fysieke veiligheid. De kans dat door cybercrime slachtoffers vallen neemt snel toe. Maar ook de kans op economische schade groeit voortdurend, door het stilvallen van operationele processen in openbare voorzieningen (bruggen, energiecentrales, OV) en commerciële productie (fabricage, distributie). Mattieu Terlouw, Sales Manager bij de Power Quality Division van Eaton Benelux: “De vraag hoe we onze energievoorziening kunnen bewaken naarmate die business digitaler en decentraler wordt lijkt mij zeer relevant.”

Max_van_Eeghen-200x300 Max van Eeghen, Regional Sales & Business Development Director bij Dell Boomi: “Integration Platform as a Service (iPaaS) blijft het snelst groeiende onderdeel van de integratiemarkt.”

Daarmee lijkt 2018 eindelijk het jaar te worden waarin organisaties op zoek gaan naar de juiste balans tussen verantwoorde risico’s, weerbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en kosten. “Het is een illusie te denken dat je cybercriminaliteit volledig buiten de deur houdt,” meent Marcel Lucker, Commercieel Directeur Winvison. “Het gaat er vooral om hoe je er mee omgaat. Doe wat je technologisch kan, heb een plan en beleid klaar en zorg ervoor dat medewerkers weten hoe ze risico’s voorkomen (en monitor en handhaaf dat). Dat geldt net zo goed voor AVG-compliancy - ook hier gaat het om technologie, beleid en gedrag. Het lijkt me het beste als organisaties ook komend jaar niet in de stress schieten, maar planmatig en doordacht optreden.”

Omdat het besef doordringt dat het voorkomen van cybercrime onbegonnen werk is, verschuift de focus voor cybersecurity in 2018 verder van preventie naar detectie, reactie en sanering - en in toenemende mate naar voorspelling (detection, response, remediation, prediction). Met name op het gebied van detectie en voorspelling ontstaan dankzij data-analyse en AI nieuwe kansen voor nieuwe spelers die over grote hoeveelheden relevante data kunnen beschikken.

Bas_Demmink-200x300 Bas Demmink, Technical Commercial Director bij Solvinity: “Zoek hulp bij een ervaren partner, anders komt er van de voorgespiegelde voordelen van de cloud alsnog niet veel terecht.”

Tegelijkertijd waarschuwt René van Buuren, Directeur Cybersecurity bij Thales Nederland, dat Artificial Intelligence niet het wondermiddel is waarmee de dreiging uit cyberspace definitief onschadelijk wordt gemaakt. “AI is heel belangrijk om nieuwe dreigingen snel te ontdekken. Maar AI heeft ook beperkingen die alleen door menselijke ervaring kunnen worden opgevangen.” Volgens Van Buuren is het snel detecteren van mogelijke dreigingen slechts het begin van een goede beveiliging. “Het is veel belangrijker te bepalen wat de mogelijke gevolgen van een aanval zijn voor je business (omzetverlies; reputatieschade; verlies van intellectueel eigendom etc.), en die gevolgen mee te calculeren in je reactie. De tijd waarin je adequaat kunt reageren op een dreiging is veel belangrijker dan alleen de tijd die nodig is om de dreiging te detecteren.”

In 2018 zien we de opkomst van de Trust Economy: vertrouwen wordt een van de belangrijkste onderscheidende factoren in een economie die steeds afhankelijker wordt van digitale diensten. Aantoonbare security inspanningen worden niet alleen belangrijk voor compliancy, maar ook als concurrentiefactor.

In de strijd tegen fraude en misdaad worden identiteit en uniciteit cruciale begrippen. Kunnen aantonen dat een gebruiker werkelijk is wie hij zegt te zijn, is essentieel voor de betrouwbaarheid van en ons vertrouwen in onze digitale systemen. In het verlengde hiervan zal in 2018 meer worden geëxperimenteerd met bijvoorbeeld blockchain-toepassingen, biometrie en andere middelen en methoden om identiteit en uniciteit te kunnen garanderen. Terlouw (Eaton) denkt dat met name blockchain technologie een belangrijke rol gaat spelen om dat vertrouwen te bewaren. “Blockchain technologie heeft een fundamentele connectie met cybersecurity en zal uiteindelijk net zo belangrijk zijn als water, elektriciteit en internet.”

Trend 3 - Service en ontzorgen

2018 wordt het jaar waarin een groot beroep wordt gedaan op IT om de groeiende complexiteit van technologie terug te dringen. Terwijl de afhankelijkheid van digitale systemen toeneemt, groeit ook de vraag om eenvoud. Dat vraagt van IT een andere manier van leveren, en daarmee een nieuwe benadering.

Marcel_Lucker-200x300 Marcel Lucker, Commercieel Directeur Winvison. “Het lijkt me het beste als organisaties ook komend jaar niet in de stress schieten, maar planmatig en doordacht optreden.”

“Niemand - op een enkele ICT-er na - wordt vrolijk van complexiteit”, meent Marcel Lucker (Winvision). “Voor een ICT-dienstverlener moet ontzorgen core-business zijn. Tegelijk wil je wel samen met de opdrachtgever verder optrekken in digitale transformatie. In dit cloud-tijdperk staat immers niets meer stil. Dat betekent dat je organisaties meeneemt in de ontwikkelingen en de voordelen laat zien van nieuwe technologie. Er komt steeds meer nadruk te liggen op de adoptie van technologie op alle niveaus in de organisatie. Kernvraag is: hoe haal je het beste uit de technologie voor je organisatie?”

De motor voor ontzorging en het terugdringen van complexiteit is een combinatie van open source, open standaarden, virtualisatie, containerization, automatisering, een vrije koppeling tussen bestaande en nieuwe platformen, cloud first en software defined. Het zijn allemaal ontwikkelingen die gericht zijn op hogere flexibiliteit, efficiency, lagere hardware- en personeelskosten, maar vooral met als doel IT-oplossingen soepeler, betrouwbaarder en effectiever te maken.

Volgens Max van Eeghen, Regional Sales & Business Development Director bij Dell Boomi, wordt 2018 voor grote organisaties met name het jaar van de integratie, waarbij nieuwe cloudtechnologie geïntegreerd wordt met (lokale) legacysystemen. “Wie het applicatielandschap wil integreren en moderniseren, moet wel de integratietechnologie van vandaag en morgen gebruiken. En ook die vind je (uiteraard) in de cloud. Niet voor niets is integration Platform as a Service (iPaaS) het snelst groeiende onderdeel van de integratiemarkt en dat zal ook komende jaren zo blijven.”

Rene_van_Buuren-200x300 René van Buuren, Directeur Cybersecurity bij Thales Nederland: “AI heeft ook beperkingen die alleen door menselijke ervaring kunnen worden opgevangen.”

In 2018 verwachten organisaties en gebruikers van hun IT-oplossingen hoge beschikbaarheid, betrouwbaarheid, stabiliteit en schaalbaarheid in zowel capaciteit als snelheid. Maar ook cloud computing is daarin niet automatisch de oplossing, benadrukt Bas Demmink, Technical Commercial Director bij Solvinity. “We zien steeds meer bedrijven die allerlei verschillende cloud-contracten hebben lopen, waarvoor steeds apart wordt afgerekend - en al die diensten moeten dan ook nog eens effectief en veilig samenwerken. Als je dat onder controle wilt houden, kun je maar beter hulp zoeken bij een ervaren partner die weet hoe dat soort diensten beheerd moeten worden, anders komt er van de voorgespiegelde voordelen van de cloud alsnog niet veel terecht.”

Organisaties willen minder IT zien en meer oplossingen; meer inzicht en meer controle, maar alleen in en over relevante zaken. Samenwerking met gespecialiseerde partners die managed services aanbieden wordt dan ook een belangrijke trend om in 2018 zorgen over IT weg te nemen. Of het nu gaat om cloud, security of bijvoorbeeld data-analyse: IT zal steeds meer “as a service” worden afgenomen.

Organisaties concentreren zich op hun kerntaken en besteden specialistische taken uit aan externe experts, waarbij de interne IT-afdeling vooral de verantwoordelijkheid krijgt ervoor te zorgen dat die diensten optimaal het eigen businessmodel ondersteunen. Andreas van Wingerden (Citrix) ziet het als ontzorging. “Cloud services en analysetools gaan ons helpen een groot deel van de complexiteit van IT weg te nemen. In 2018 verbetert de gebruikservaring en neemt de productiviteit toe – en als we het slim aanpakken, gaan we ook nog verbeteringen zien in onze veiligheid.”

Volkert Deen