Wereldwijde dienstverlener voor scheepvaartsector getroffen door datadiefstal

container-2416512_960_720-pixabay-violetta

Dienstverlener voor de scheepvaartsector Clarksons is getroffen door een datalek. Cybercriminelen proberen het bedrijven te chanteren, maar Clarksons weigert tot betaling over te gaan.

Het bedrijf bevestigt in een verklaring (pdf) getroffen te zijn door een cyberinbraak, waarbij vertrouwelijke data is buitgemaakt. Om wat voor data het precies gaat meldt Clarksons niet. Wel geeft het bedrijf aan dat de daders van de diefstal mogelijk vandaag data van het bedrijf zullen vrijgeven.

Gecompromitteerd gebruikersaccount

Onderzoek van Clarksons wijst uit dat de aanvallers toegang hebben weten te verkrijgen tot een gebruikersaccount dat toegang gaf tot systemen. Hoe de aanvallers de inloggegevens van dit account in handen hebben gekregen is onduidelijk. Het bedrijf geeft aan het getroffen account te hebben geblokkeerd en maatregelen te hebben genomen om herhaling van het incident te voorkomen.

De verklaring van Clarksons doet vermoeden dat het bedrijf geen twee-factor authentificatie had geïmplementeerd, al is dit niet met zekerheid te zeggen. Regelmatig wordt gewaarschuwd voor het hergebruik van wachtwoorden bij verschillende diensten, aangezien datalek bij één partij er hierdoor toe kan leiden dat meerdere accounts van een gebruik worden gecompromitteerd. Dit kan een manier zijn waarop de aanvallers toegang hebben weten te verkrijgen tot het getroffen account.

Politie ingeschakeld

Het bedrijf biedt zijn excuses aan aan zowel aandeelhouders, klanten als werknemers voor het incident. Clarksons geeft aan de politie te hebben ingeschakeld en advocaten klaar te hebben staan om noodzakelijke stappen te nemen om de data in kwestie geheim te houden.

Lees ook
KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

KnowBe4-onderzoek: kennis over online veiligheid en wenselijk gedrag in Nederland is ver ondermaats

Uit een nieuw rapport van KnowBe4 blijkt dat het gedrag waarmee medewerkers de online veiligheid van hun organisatie beïnvloeden sterk varieert binnen Europa. Met een score van 73 op een schaal van totaal 100 punten boekt Europa een wereldwijd gemiddelde score op deze zogenoemde ‘Security Culture-index’.

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne en Smarttech247 bundelen krachten voor nieuwe generatie managed detection and response

SentinelOne, een leider op het gebied van AI-security, en Smarttech247, wereldwijd leverancier van cybersecurity-oplossingen, gaan samenwerken