Cybercrime is snelst groeiende vorm van fraude voor bedrijfsleven

hacker4-gabor-kalman

Financieel-economische criminaliteit blijft frequent voorkomen bij het Nederlandse bedrijfsleven. Bijna driekwart van de ondervraagde organisaties geeft aan de afgelopen twee jaar ten minste een keer geconfronteerd te zijn met diefstal van geld of goederen, cybercriminaliteit, corruptie of concurrentievervalsing. Cybercriminaliteit laat de grootste opmars zien.

Dit blijkt uit de 8e editie van de Economic Crime Survey van accountants- en advieskantoor PwC. PwC doet elke twee jaar onderzoek naar financieel-economische criminaliteit en de oorzaken en gevolgen hiervan. De ontwikkeling hiervan is sinds het vorige onderzoek uit 2014 stabiel gebleven. “De schade voor personen, organisaties en het maatschappelijk verkeer is aanzienlijk en wordt nog altijd onderschat”, aldus onderzoeker André Mikkers van PwC. Dat cybercriminaliteit ten opzichte van 2014 is toegenomen, lag in de lijn der verwachting.

Bewustwording laat te wensen over

“Maar liefst 35 procent geeft aan slachtoffer te zijn geworden van een inbreuk op hun netwerk waaraan een verscheidenheid van apparaten verbonden zijn. Het ‘Internet of Things’ kent echter een hoge onwetendheid, dus de kans dat dit percentage vele malen hoger ligt, is zeer aanwezig.” Opvallend, aangezien uit het onderzoek blijkt dat slechts 9 procent aangeeft dat de organisatie hun beveiliging op dit gebied niet op orde heeft. “Dit geeft maar weer een dat de bewustwording rondom fraude te wensen overlaat”, zegt Mikkers.

Bij cybercriminaliteit wordt het gebruik van virussen het meest genoemd (81%), gevolgd door phishing en pharming (77%) en hacken (60%). Cyberspionage wordt het minst genoemd (38%).

Industriële sector meldt meeste fraude

In de industriële sector wordt de meeste financieel-economische criminaliteit gerapporteerd, in het onderwijs daarentegen het minste. Volgens Mikkers komt dat mede omdat het onderwijs al in een vroeg stadium aandacht schonk aan IT, maar dit niet altijd professioneel gebeurde en veel systemen met elkaar verbonden zijn. “Daarnaast zijn directe gevolgen van een integriteitsbreuk in hun IT-systemen niet direct zo ingrijpend als bijvoorbeeld in de zorg of financiële sector. Daar is dus logischerwijs in het verleden minder aandacht aan besteed.”

Diefstal van geld en goederen wordt het meest genoemd (63%) – gevolgd door diefstal van informatie (38%), cybercriminaliteit (34%), corruptie (26%) en concurrentievervalsing (23%).

Meer over
Lees ook
De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

In het recente onderzoek 'Het portret van de moderne informatiesecurityprofessional' deed Kaspersky onderzoek naar het wereldwijde tekort aan cybersecuritypersoneel. Zo onderzocht het de exacte redenen waarom bedrijven te weinig cybersecuritydeskundigen hebben.

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint Inc., kondigt de algemene beschikbaarheid aan van Adaptive E-mail Data Loss Prevention (DLP), voor het automatisch detecteren en voorkomen van onbedoeld en opzettelijk dataverlies via email – voordat het een kostbare fout wordt voor organisaties.