Hoe laat je data voor je werken?

Andreas-van-Wingerden-(Citr

De wereld draait om data. Als je dat adagium inmiddels nog niet gehoord hebt, wordt het hoog tijd dat je onder je steen vandaan komt, want je wordt er van alle kanten mee doodgegooid. “Doe iets met data anders ga je d’r aan.”

Met dat zwaard boven je hoofd is het niet makkelijk innoveren. Onlangs discussieerden we met een aantal experts, tijdens Yellow Communications’ ExpertsOn Data, over precies die uitdaging: het zal allemaal best, die digitale transformatie, maar waar begin je? Als je te weinig doet, mis je de boot, toon je te veel ambitie, dan mag je aan de board uitleggen waarom er zoveel geld is gestoken in new business die nergens toe leidt.

De discussie was niet altijd even bemoedigend. Sommige experts betwijfelden openlijk of gevestigde organisaties, met hun vaak typische oude-mannen-boardrooms, wel de flexibiliteit van geest hebben om de nieuwe toepassingen te vinden waarmee de werkelijke meerwaarde van data wordt ontsloten. Anderen vroegen zich af of gebruikers wel bereid zullen zijn hun data af te staan. Worden privacy-afwegingen de dood in de pot voor Big Data?

Er zijn twee simpele antwoorden op die doemdenkerij. Ten eerste: gebruik je gezonde verstand. Ten tweede: toon lef! Het idee dat data-analyse tot nieuwe business kan leiden, wil niet zeggen dat je plots iets moet gaan doen wat volledig buiten je comfortzone ligt. Integendeel. In de meeste succesvolle gevallen betekent het vooral dat je iets als dienst kunt gaan aanbieden dat logisch in het verlengde ligt van wat je toch al doet. Doe iets nieuws – maar niet iets dat te ver van je af staat. Sterker nog: doe liever iets nieuws dat versterkt waar je toch al goed in bent.

Voor een voorbeeld kan ik terecht bij mijn eigen organisatie. Citrix is gespecialiseerd in oplossingen voor de werkomgeving. Dat betekent dat er enorme hoeveelheden data door onze systemen gaan die allemaal iets zeggen over wat - en wat niet - normaal gedrag is in een kantoornetwerk. Die gegevens worden geanalyseerd. Dat stelt ons in staat onze bestaande diensten te verbeteren, doordat we kunnen zien wat mensen proberen te doen, waar de knelpunten zitten en waar alternatieve oplossingen mogelijk voor betere resultaten kunnen zorgen. Maar het stelt ons ook in staat realtime afwijkingen te detecteren die kunnen duiden op onwenselijk gedrag.

We zijn altijd een organisatie geweest waarbij security hoog in het vaandel staat. Dat moet wel, als je dagelijks de data van miljoenen medewerkers, bedrijven en overheden door je handen laat gaan. Toch hebben we ons nooit eerder als security leverancier geprofileerd. Maar dat verandert dus nu. Tijdens ons laatste grote Synergy event in Orlando (Florida) noemden we onszelf voor het eerst “a new breed of security company”. En met recht.

Detectie van onwenselijke activiteiten is een van de belangrijkste nieuwe ontwikkelingen op het gebied van cybersecurity. Dankzij het feit dat we uniek gepositioneerd zijn om het onderscheid te maken tussen wenselijk en onwenselijk gedrag binnen zakelijke netwerken en dankzij het feit dat we die data toch al analyseren voor de optimalisatie van onze services, zijn we in staat een nieuwe dienst te leveren die van hoge toegevoegde waarde is. Een echt nieuwe specialisatie die direct voortvloeit uit onze bestaande expertise.

R1_Buildings_301860AE01f100

Dat toont drie dingen aan. Ten eerste: innovatie is niet voorbehouden aan jonge flexibele startups die niets te verliezen hebben. Door met gezond verstand naar je eigen producten te kijken en de mogelijkheden af te wegen, ontdek je, als je enig gevoel heb voor je business, vanzelf kansen voor data analyse. Ten tweede: mensen zijn bereid hun data ter beschikking te stellen als daar duidelijke toegevoegde waarde tegenover staat. Zeker als het extra veiligheid oplevert en je kunt aantonen dat je zorgvuldig met die data omgaat, blijkt de angst voor privacy issues eerder een kwestie van gewenning dan een belemmering. En ten slotte: de volle toegevoegde waarde ontstaat alleen als je het lef hebt om het te benoemen en te positioneren als een nieuwe dienst. Als je lang in een bepaalde branche werkt, ben je geneigd dat wat je goed doet normaal te gaan vinden. Vooral wij Nederlanders zijn meesters in het relativeren van wat we doen. Als je een unieke dienst kunt leveren, ga er dan ook voor staan!

Andreas van Wingerden is Regional Manager Systems Engineering bij Citrix