Gegevens van miljoenen Verizon klanten uitgelekt

hacker4-gabor-kalman

Data van miljoenen klanten van de Amerikaanse provider Verizon zijn uitgelekt via een publiekelijk toegankelijke database. Onderzoekers Chris Vickery van beveiligingsbedrijf UpGuard meldt dat de gegevens van 14 miljoen klanten van Verizon in de database te vinden waren. Verizon erkent het probleem, maar stelt dat het om 6 miljoen klanten gaan.

Vickery geeft tegenover ZDNet aan dat de database op een onbeveiligde Amazon S3-server stond. Deze server was volgens de onderzoeker via een eenvoudig te raden adres bereikbaar. De server is eigendom van het Israëlische NICE Systems, een leverancier van software om de klantervaring te verbeteren, compliance zeker te stellen en fraude te bestrijden. De database bevatte gegevens van klanten van Verizon die in de afgelopen zes maanden contact hebben gehad met de klantenservice van het bedrijf.

Pas na een week offline gehaald

De gegevens zouden eind juni zijn aangetroffen, waarna Verizon over het probleem is geïnformeerd. Het zou echter een week hebben geduurd voordat de database daadwerkelijk offline was gehaald. Verizon bevestigt het datalek tegenover CNN. Het bedrijf stelt dat er geen aanwijzigingen zijn dat data is gestolen of uitgelekt.

De database bevat onder andere namen, telefoonnummers en pincodes waarmee klanten zich kunnen identificeren bij Verizon. Daarnaast zijn in sommige gevallen aanvullende gegevens beschikbaar zoals e-mailadressen en adresgegevens.

Meer over
Lees ook
De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

In het recente onderzoek 'Het portret van de moderne informatiesecurityprofessional' deed Kaspersky onderzoek naar het wereldwijde tekort aan cybersecuritypersoneel. Zo onderzocht het de exacte redenen waarom bedrijven te weinig cybersecuritydeskundigen hebben.

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint Inc., kondigt de algemene beschikbaarheid aan van Adaptive E-mail Data Loss Prevention (DLP), voor het automatisch detecteren en voorkomen van onbedoeld en opzettelijk dataverlies via email – voordat het een kostbare fout wordt voor organisaties.