eGem ID geeft ambtenaren een veilig toegangssysteem

Lokale overheden gaan onderling steeds intensiever samenwerken voor een efficiënte en publieke dienstverlening, waardoor extra beveiligingsmaatregelen noodzakelijk zijn. AET Europe en eGem spelen hierop in door Nederlandse gemeenten en andere lokale overheden samen een toegangssysteem aan te bieden. De eGem-ID pas wordt ingezet als toegangsmiddel, identificatie- en authenticatiemiddel voor ambtenaren en voldoet aan de hoogste beveiligingsstandaarden.

eGem-ID gaat fysieke beveiligingssystemen, digitaal certificaatmanagement en kaartsleutel-management in één systeem combineren. Hierbij valt te denken aan toegangscontrole met 2-factor authenticatie voor elke werkplek en informatiesystemen, fysieke toegang tot gemeentekantoren en gebouwen, en het digitaal ondertekenen van gemeentelijke stukken. eGem-ID pas werkt alleen met de juiste autorisatie. Dat geldt voor zowel de fysieke toegang als de toegang tot gemeentelijke applicaties.

Veilige digitale handtekening

De nieuwe eGem-ID pas voldoet ook aan de (BIG)-normen voor informatiebeveiliging van de Nederlandse overheid (IBD) doordat er gebruik wordt gemaakt van 2-factor authenticatie. Het authenticatiesysteem is te vergelijken met de combinatie van een bankpas en pincode. Met de pas kunnen ambtenaren digitale handtekeningen onder (juridische) gemeentelijke documenten zetten en hierbij op zowel tijd als geld besparen. Ook helpt de oplossing de herkomst van digitaal verstuurde documenten te herleiden en geeft zekerheid over de integriteit van deze documenten.

“Ambtenaren hoeven geen verschillende wachtwoorden meer te onthouden”, zegt Johan van Marle, directeur eGem. Mike van Uum, COO bij AET vult aan: “Technische en organisatorische procedures gaan misbruik tegen, borgen de veiligheid en zorgen voor maximale flexibiliteit en gebruikersgemak. Met deze samenwerking helpen wij lokale overheden te voldoen aan de hoogste beveiligingseisen voor zowel fysieke als logische toegang”