Grootschalige dataverzameling door techbedrijven mogelijk in strijd met Europese mededingingsregels

Facebook en Google verzamelen grote hoeveelheden data over gebruikers. Dit geeft hen de macht concurrenten van de markt te drukken. Mogelijk overtreden grote techbedrijven met hun massala dataverzameling dan ook Europese mededingingsregels.

europese-unie Hiervoor waarschuwt eurocommissaris Margrethe Vestager van Mededinging op een conferentie in het Duitse München, meldt Re/code. Vestager overweegt een onderzoek te starten naar dataverzameling door grote techbedrijven. “Indien slechts enkele bedrijven alle data beheren die nodig is om klanten tevreden te stellen en kostenverlagingen door te voeren kan dit hen de macht geven concurrenten uit de markt te drukken”, legt de eurocommissaris uit. “In dit geval moeten we stappen nemen om het gelijke speelveld te herstellen.”

De komst van een onderzoek naar dataverzameling door grote techbedrijven is nog niet zeker. Vestager meldt uitsluitend dat de kwestie ‘op haar radar staat’. Opmerkingen van de eurocommissaris doen echter vermoeden dat een eventueel onderzoek zich zal richten op de advertentienetwerken van Google en Facebook, die in belangrijke mate gebaseerd zijn op persoonlijke informatie. Ook nieuwkomers als Uber zouden echter onder de loep genomen kunnen worden, aangezien ook informatie die dergelijke bedrijven verzamelen gebruikt kunnen worden om rivalen uit de markt te drukken.