Fraudehelpdesk ontvangt 200.000 valse e-mailberichten

rp_email.png

Fraudehelpdesk heeft in minder dan een jaar tijd 200.000 valse e-mailtjes ontvangen. Het gaat hierbij om malafide e-mails, spamberichten en phishingmailtjes.

De e-mailberichten worden doorgestuurd door melders, die dagelijks zo’n 400 berichten doorsturen naar Fraudehelpdesk. De mailtjes worden verzameld en geanalyseerd in het systeem ‘Apate’, dat staat voor 'Anti-Phishing Analysing and Triaging Environment'. Het systeem is in samenwerking met de Universiteit Twente ontwikkeld. De twee partijen werken sinds november 2014 samen.

Met behulp van Apate brengt Fraudehelpdesk zoveel mogelijk varianten van phishingmailtjes in kaart. De Universiteit Twente gebruikt het systeem om data te verzamelen die wordt ingezet voor onderzoek naar cybercrime.

Lees ook
Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Van social engineering tot DMARC-misbruik: TA427’s informatieverzamelkunst

Onderzoekers van Proofpoint volgen verschillende dreigingsactoren, waaronder TA427. Deze dreigingsactor is ook bekend als Emerald Sleet, APT43, THALLIUM of Kimsuky en wordt gelieerd aan Noord-Korea.

Proofpoint: TA547 richt zich op Duitse bedrijven met Rhadamanthys Stealer

Proofpoint: TA547 richt zich op Duitse bedrijven met Rhadamanthys Stealer

Onderzoekers van Proofpoint identificeren een nieuwe e-mailcampagne van TA547. Deze richt zich op Duitse bedrijven en heeft als doel het afleveren van Rhadamanthys malware

KnowBe4-onderzoek: Bijna 70% van Nederlandse werknemers slaat wachtwoorden op in browser

KnowBe4-onderzoek: Bijna 70% van Nederlandse werknemers slaat wachtwoorden op in browser

Onderzoek van KnowBe4, aanbieder van ’s werelds grootste platform voor security awareness en gesimuleerde phishing, stelt vast dat ruim 66% van de Nederlanders wachtwoorden opslaat in webbrowsers - groot aantal weet niet dat dit (automatisch) gebeurt