Digitaal zakendoen en elektronische identiteit: een nationale ambitie

Op 10 en 11 juni vindt er in het Postilion Hotel in Bunnik een groot congres plaats waarin de meeste spelers in het domein van elektronische dienstverlening aanwezig zullen zijn. Aanbieders van diensten, leveranciers van middelen en vertegenwoordigers van de overheid zullen op informele wijze twee informatieve dagen met elkaar doorbrengen. Het congres ‘Digitaal Zakendoen en eID’ beoogt met 700 bezoekers dan ook een moment in de ontwikkeling van de Nederlandse eID-industrie te markeren, waarbij we niet alleen kijken naar waar de toekomst ons zal brengen, maar vooral ook waar we op dit moment al goed in zijn.

Accent komt te liggen op wat er op dit moment al mogelijk is, geïllustreerd aan een aantal veelzeggende praktijkvoorbeelden. Een gemeente die zijn gemeenthuis opheft, elektronische vrachtbrieven, paspoorten die aan huis geleverd worden, artsenbezoek via de webcam; allemaal voorbeelden van dienstverlening waar één of andere vorm van elektronische identiteit en authenticatie op de achtergrond een onmisbare rol speelt.

  • Jaap Kuipers
  • Jaap Kuipers, de organisator van het congres en initiatiefnemer van Platform Identiteitsmanagament Nederland: “Wie het programma bekijkt, ziet daarin weerspiegeld dat het elektronisch zakendoen in Nederland in veel branches en ketens eigenlijk al tot de standaard behoort. Maar niet het hele veld is homogeen bezig. Soms is dat vanwege de te maken investeringen, maar ook weet men niet altijd wat er te krijgen is op het gebied van diensten, producten en standaardisatie. ‘Digitaal Zakendoen en eID’, georganiseerd door Platform Identiteitsmanagement Nederland (PIMN) en ECP, levert een bijdrage om gezamenlijk hier een aantal stappen in verder te komen.”

Stapsgewijze innovaties

Niet dat er de afgelopen tien jaar niets is gebeurd, integendeel. De laatste jaren is er sprake geweest van diverse stapsgewijze innovaties. Stap voor stap werden verbeteringen aangebracht in diverse sectoren door digitalisering. Soms ging dat gepaard met veel vuurwerk en tromgeroffel, maar vaak zijn elektronische toepassingen geruisloos in de ‘mainstream’ terechtgekomen, gewoon omdat ze efficiënt en gebruikersvriendelijk zijn. Daarnaast lijken we ons ook steeds meer te realiseren dat Nederland in de wereld van digitale dienstverlening het bepaald niet slecht doet in vergelijking met andere landen binnen en buiten Europa. Een goede digitale infrastructuur komt onze positie en imago van international handelsland ten goede, zeker als je daar onze sterke logistieke sector bij optelt.

En Europa wordt steeds belangrijker. De afgelopen jaren heeft de Europese Commissie, onder de bezielende en krachtige leiding van voormalig Eurocommissaris Kroes, het digitaal één worden van de Europese markt gestimuleerd. Dat is goed voor Nederland als handelsland. Maar om deze ontwikkeling in klinkende munt om te zetten hebben we behoefte aan elektronische vertrouwensdiensten voor rechtszekerheid op internet. Hiervoor heeft de EU op 3 april 2014 de Verordening voor ‘Elektronische Identificatie en Vertouwensdiensten voor Elektronische Transacties in de Interne Markt’ vastgesteld. De verordening is al van kracht in 2016 en vervangt de huidige regels voor elektronische handtekeningen.

Jaap Kuipers hierover: “Nederland kan tijdens haar EU voorzitterschap in 2016 de Europese digitale handschoen oppakken en een nieuwe impuls geven. We hebben al eerder laten zien dat we als klein land belangrijke invloed in Europa kunnen hebben. Dit is een grote kans voor Nederland-Transactieland.”

Nederland onderkent belang

Nederland onderkent het belang van digitale dienstverlening en regelt het recht op elektronisch zakendoen met de overheid per 2017. Dat is al over 3 jaar. In voorbereiding daarop stimuleert het Ministerie van Economische Zaken doorbraakprojecten met ICT, waaronder het project ‘Massaal Digitaal’. Dit project stimuleert meer digitale dienstverlening voor burgers en bedrijven.

Max Snijder

Bovenstaande ontwikkelingen komen niet uit de lucht vallen, aan veel bouwstenen wordt al jaren gewerkt. Meer dan ooit begrijpen we dat 'vertrouwen' randvoorwaarde is voor digitaal zakendoen, partijen moeten voldoende zekerheid hebben over de (nieuwe) klant aan de andere kant. Nu het fysieke aspect bij zakendoen losser wordt (onder andere door de smart phone en plaatsonafhankelijke dienstverlening), wordt het voldoende betrouwbaar en verifieerbaar kunnen vaststellen van de online identiteiten van de transactiepartners een randvoorwaarde. Technische middelen daarvoor komen als paddenstoelen uit de grond. ‘Digitaal Zakendoen & eID’ gaat spelers helpen om hierin hun weg te vinden, zodat oplossingen gevonden worden die passen bij een bepaalde dienstverlening.

Conferenties, workshops en seminars

Het congres ‘Digitaal Zakendoen & eID’ bestaat uit twee conferenties en een 11-tal workshops en seminars. Onderwerpen lopen van strategie en beleid, tot uitvoering en standaardisatie. Brede overzichten zullen gegeven worden door onder andere Digicommissaris Bas Eenhoorn en Elly Plooij (voorzitter van e-Stelselraad, het Strategisch Beraad voor eHerkenning). Naast grote trends en ontwikkelingen wordt er ook ingegaan op stand van zaken en dagelijkse praktijk van vertrouwensdiensten en eID in Nederland, zoals elektronische identiteiten in de praktijk, het stelsel, standaardisatie, best practices en de rol van de overheid. Een meer praktijkgerichte invalshoek wordt behandeld door middel van onderwerpen zoals vertrouwen en veiligheid, fraudepreventie en -detectie, privacy, wetgeving, sociale adoptie bij digitaal zakendoen en plaatsonafhankelijk werken.

Behalve luisteren kunnen deelnemers ook actief meepraten in de 11 workshops en seminars, die verspreid plaatsvinden over de twee dagen. Wie graag van dichtbij wil zien hoe bepaalde producten en diensten werken is er de Mini Expo, een laagdrempelige expositie van bedrijven en dienstverleners. Dat Nederland toe is aan een dergelijk verbindend evenement is duidelijk: de respons is groot en daarmee ook de verwachte opkomst. Kaarten zijn beperkt beschikbaar, dus reserveer snel.

Max Snijder is medeorganisator van ‘Digitaal Zakendoen en eID’