KPN, Vodafone, UPC, Ziggo en T-Mobile: ‘Wij slaan geen telecom- en internetgegevens van gebruikers meer op’

data

Verschillende providers hebben inmiddels aangekondigd niet langer telecom- en internetgegevens over gebruikers op te slaan. Zowel KPN, Vodafone, UPC, Ziggo en T-Mobile maken dit bekend.

De partijen spelen met hun besluit in op de uitspraak van een rechter die de Nederlandse bewaarplicht van tafel schoof. De providers geven aan per direct te stoppen met het opslaan van data. Overigens wordt nog wel gebruikersdata verzameld die gebruikt kan worden voor bedrijfsdoeleinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het belgedrag van klanten, wat het mogelijk maakt aan het eind van de maand facturen te versturen.

De afgelopen jaren is door de partijen een forse hoeveelheid data over gebruikers verzameld met het oog op de bewaarplicht. Wat er met deze eerder verzamelde data gaat gebeuren nu de bewaarplicht van tafel is blijft onduidelijk. De providers geven aan te onderzoeken hoe zij met deze data moeten omspringen.

Meer over
Lees ook
Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

Vooruitblik 2024 E-Storage: Waarom zou je Bitcoins betalen?

2023 kunnen we zien als een kantelpunt. Waar organisaties zich tot nu toe vooral hebben gericht op de preventie van cyberaanvallen, is bij velen nu het bewustzijn gegroeid dat dit niet meer voldoende is.

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

Mark Slagmolen van ProLion: ‘Databeveiliging kent meerdere stakeholders’

ProLion was uiteraard ook dit jaar weer aanwezig op Cloud Expo. Regional Manager Benelux, Frankrijk en Nordics Mark Slagmolen gaf twee presentaties over databeveiliging bij ondernemingen en overheden. De rol van resellers is enorm belangrijk bij het vergroten van die security, maar toch hoort Mark regelmatig dat het moeite kost om dit onderwerp bi1

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

Marc Punte van Ster over MOVEit Automation: ‘Data moet immutable zijn’

De Stichting Etherreclame, beter bekend als Ster Reclame, zorgt voor de verkoop van reclameruimte op radio, tv en online van de Nederlandse publieke omroep. Data speelt bij alle processen een cruciale rol en moet dus altijd beschikbaar zijn, en niet te onderscheppen of manipuleren zijn. Systeem- en netwerkarchitect Marc Punte van de Ster, legt uit1