Hackers stelen gegevens van 83 miljoen JP Morgan Chase-klanten

hacker

JP Morgan Chase is getroffen door een groot datalek. Hackers zijn er vandoor gegaan met de gegevens van maar liefst 83 miljoen klanten de Amerikaanse bank. Zowel particuliere als zakelijke klanten zijn getroffen.

Het datalek is door de bank zelf bekend gemaakt. 76 miljoen particuliere klanten en 7 miljoen zakelijke klanten zijn door de hack getroffen. Zowel namen, adressen, telefoonnummers als e-mailadressen zijn in handen gevallen van hackers. Het bedrijf benadrukt dat er geen bewijzen zijn dat ook rekeningnummers, wachtwoorden, gebruikersnamen, geboortedata of Social Security nummers zijn buitgemaakt.

Geen frauduleuze activiteiten

Het bedrijf stelt geen frauduleuze activiteiten te hebben gesignaleerd naar aanleiding van het datalek. JP Morgan Chase benadrukt dat klanten niet verantwoordelijk zijn voor eventuele ongeautoriseerde transacties die met hun account worden uitgevoerd. Wel dienen klanten hun rekening in de gaten te houden en verdachte transacties direct bij het bedrijf te melden.

Attacks like these are frustrating. There are always lessons to be learned, and we will learn from this one and use that knowledge to make our defenses even stronger.

'Lessen leren'

"Aanvallen als deze zijn frustrerend. Er zijn altijd lessen die hieruit kunnen worden getrokken. Ook van deze aanval zullen we leren, waarna we de opgedane kennis zullen gebruiken om onze verdediging nog sterker te maken", schrijft het bedrijf op Chase.com.

Lees ook
Sora: een historische ontwikkeling, maar mét beveiligingsrisico’s

Sora: een historische ontwikkeling, maar mét beveiligingsrisico’s

De introductie van Sora door OpenAI markeert een mijlpaal in videobewerking. De revolutionaire technologie is opwindend, maar roept tegelijkertijd vragen op over de gevolgen van de rol van AI bij het maken van digitale content en cybersecurity.

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

Verfijndere cyberaanvallen nog geen wake-up call

ABN ARMO: Ondanks het hoge dreigingsniveau blijft de risicoperceptie in het Nederlandse bedrijfsleven achter. Ondernemers lijken de risico’s pas te onderkennen als een aanval tot schade leidt

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.