Nieuwe site voor World Password Day helpt sterke wachtwoorden te kiezen

password-1433221-m

Het was gisteren World Password Day. In het kader daarvan heeft McAfee, onderdeel van Intel Security, samen met een aantal partners een nieuw initiatief gelanceerd om consumenten bewuster te maken van de noodzaak voor sterke, veilige wachtwoorden. Consumenten kunnen op de website Passwordday.org onder meer zien hoe je een sterk wachtwoord kan kiezen dat toch makkelijk te onthouden is.

Maar liefst 90 procent van alle wachtwoorden die momenteel wordt gebruikt, is kwetsbaar voor hackers, blijkt uit de TMT Technology Predictions 2013 van Deloitte. Gezien recente beveiligingsincidenten, zoals Heartbleed, is het dan ook belangrijker dan ooit dat consumenten hun persoonlijke informatie beschermen met een sterk wachtwoord.

World Password Day

Het afgelopen jaar werd World Password Day ondersteund door 170 organisaties over de hele wereld. Deze bedrijven gaven informatie over wachtwoordveiligheid. Ruim 1 miljoen wachtwoorden werden tijdens het gecheckt. 32.000 mensen beloofden plechtig voortaan sterkere wachtwoorden te kiezen. Dit jaar werkt McAfee samen met onder andere Dell, Acer, Lenovo en Toshiba om consumenten aan te moedigen meer te leren over wachtwoordveiligheid en actiever te zijn in het beschermen van hun persoonlijke informatie.

“Beveiligingsincidenten komen helaas steeds vaker voor. Consumenten moeten daarom bewuster worden van de noodzaak om meerdere, sterke wachtwoorden te gebruiken”, zegt Radboud Beumer, Senior Regional Director Benelux bij Intel Security. “Op World Password Day willen we consumenten voorlichten over hoe zij hun online identiteit en andere persoonlijke informatie beter kunnen beschermen, via een aantal eenvoudige stappen.”

Meet de sterkte van een wachtwoord

In het kader van World Password Day kunnen Nederlandse consumenten op Passwordday.org informatie vinden over veilige wachtwoorden. De site biedt onder andere een tool die de sterkte van een wachtwoord meet, een tool van McAfee die controleert of een website gevoelig is voor de Heartbleed-kwetsbaarheid en tips & trucs voor het kiezen van sterke wachtwoorden.

Hier zijn enkele tips voor goede wachtwoorden:

  • lengte is belangrijker dan complexiteit (gebruik wachtwoorden van 14 tekens of meer);
  • gebruik een wachtwoordbeheerprogramma of -app;
  • verander je wachtwoorden regelmatig;
  • gebruik verschillende wachtwoorden voor online bankieren, e-mail en andere sites;
  • gebruik hoofdletters en kleine letters, getallen en andere tekens (%,&,#, etc.);
  • maak in je wachtwoorden geen gebruik van jaartallen of feiten over jou die online te vinden zijn;
  • verstuur wachtwoorden niet per e-mail of SMS;
  • gebruik geen makkelijk te raden wachtwoorden (‘123456’, ‘password’, ‘qwerty’, etc.);
  • gebruik geen wachtwoorden van één woord (‘vakantie’, ‘speeltuin’, etc.)
Lees ook
Sora: een historische ontwikkeling, maar mét beveiligingsrisico’s

Sora: een historische ontwikkeling, maar mét beveiligingsrisico’s

De introductie van Sora door OpenAI markeert een mijlpaal in videobewerking. De revolutionaire technologie is opwindend, maar roept tegelijkertijd vragen op over de gevolgen van de rol van AI bij het maken van digitale content en cybersecurity.

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Orange Cyberdefense: deze 7 veelgemaakte fouten maken OT-omgevingen kwetsbaar

Volgens onderzoek van Orange Cyberdefense was de maakindustrie het afgelopen jaar het grootste doelwit van cyberaanvallen: bijna 33 procent trof deze sector. Al jaren is deze industrie het vaakst getroffen. Jeroen Wijnands, Head of OT Security bij Orange Cyberdefense, ziet bij het gros van deze bedrijven dezelfde misstappen. Dit zijn volgens hem d1