XS4ALL-klanten ontvangen hoge telefoonrekening door cyberinbraak op router

Pack_F!BoxFon_WLAN7270

Verschillende klanten van XS4ALL zijn slachtoffer geworden van fraudeurs. Door een probleem met de FritzBox-routers waarover de slachtoffers beschikken kunnen kwaadwillenden die het wachtwoord van de router weten bellen via het telefoonnummer van het slachtoffer. Door dure telefoonnummers te bellen bezorgden de cybercriminelen de XS4ALL-gebruikers hoge rekeningen.

Niels Huijbregts, een woordvoerder van XS4ALL, bevestigt de situatie tegenover Tweakers. "Zolang het onderzoek nog loopt, mag ik dat niet zeggen", aldus Huijbregts. Het is niet duidelijk hoeveel klanten van XS4ALL precies slachtoffer zijn geworden van het probleem. Het probleem is ontstaan door de mogelijkheid vanuit de webinterface van de FritzBox te bellen. Hierdoor kan iedereen die het wachtwoord van de router heeft inloggen op deze interface en dure telefoonnummers naar keuze bellen.

Standaardwachtwoord

Hoe de hackers de wachtwoorden van de FritzBox-routers in handen hebben gekregen is onduidelijk. Mogelijk hebben de getroffen gebruikers het wachtwoord van hun router nooit veranderd, waardoor de aanvallers simpelweg het standaardwachtwoord konden gebruiken om toegang te krijgen tot de webinterface. Daarnaast moet de gebruiker externe toegang tot de router hebben ingeschakeld.

XS4ALL gaat de hoge telefoonrekening van getroffen klanten en neemt contact op met gedupeerde klanten.

Lees ook
Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Storage-virtualisatie: nieuw wapen in strijd tegen cybercriminelen

Wanneer een DDoS-aanval op de organisatie plaatsvindt of cybercriminelen op een andere manier proberen de business-operatie van een bedrijf of overheidsorganisatie negatief te beïnvloeden, reageren veel IT-afdelingen door tal van security-tools in te zetten. Wie IT-beveiliging echter vooral vanuit oogpunt van business continuity bekijkt, komt al s1

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

ESET publiceert voorbeelden van scam-mails

Sommige scam-mails zijn bijna hilarisch amateuristisch. Maar andere pogingen zijn soms griezelig 'echt' en nauwelijks te onderscheiden van legitieme mails. Een mooi voorbeeld publiceert ESET op zijn website We Live Security: een mail van een Chinese firma die zich voordoet als een 'domain name registration supplier' die bedoeld is om te checken of1

Biometrie voor enterprise security: zinvol of onzinnig?

Nu steeds meer smartphones voorzien worden van biometrische sensoren, komt ook de vraag op wat dit soort security-maatregelen betekenen voor enterprise-organisaties? Richard Moulds, vice president Strategy bij Thales e-Security, vraagt zich in een artikel op Help Net Security af of biometrie voor zakelijk gebruik zinvol is. Of juist onzinnig? Een interessant punt dat Moulds aanstipt is de vraag of het aantal tokens bij gebruik van fingerprint scanners wel groot genoeg is. Bij gebruik van traditionele hardware tokens kunnen we putten uit een nagenoeg onbeperkt aantal tokens. Maar bij gebruik v1