XS4ALL-klanten ontvangen hoge telefoonrekening door cyberinbraak op router

Pack_F!BoxFon_WLAN7270

Verschillende klanten van XS4ALL zijn slachtoffer geworden van fraudeurs. Door een probleem met de FritzBox-routers waarover de slachtoffers beschikken kunnen kwaadwillenden die het wachtwoord van de router weten bellen via het telefoonnummer van het slachtoffer. Door dure telefoonnummers te bellen bezorgden de cybercriminelen de XS4ALL-gebruikers hoge rekeningen.

Niels Huijbregts, een woordvoerder van XS4ALL, bevestigt de situatie tegenover Tweakers. "Zolang het onderzoek nog loopt, mag ik dat niet zeggen", aldus Huijbregts. Het is niet duidelijk hoeveel klanten van XS4ALL precies slachtoffer zijn geworden van het probleem. Het probleem is ontstaan door de mogelijkheid vanuit de webinterface van de FritzBox te bellen. Hierdoor kan iedereen die het wachtwoord van de router heeft inloggen op deze interface en dure telefoonnummers naar keuze bellen.

Standaardwachtwoord

Hoe de hackers de wachtwoorden van de FritzBox-routers in handen hebben gekregen is onduidelijk. Mogelijk hebben de getroffen gebruikers het wachtwoord van hun router nooit veranderd, waardoor de aanvallers simpelweg het standaardwachtwoord konden gebruiken om toegang te krijgen tot de webinterface. Daarnaast moet de gebruiker externe toegang tot de router hebben ingeschakeld.

XS4ALL gaat de hoge telefoonrekening van getroffen klanten en neemt contact op met gedupeerde klanten.

Lees ook
G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1