Home Depot bevestigt diefstal betaalgegevens van klanten

creditcard

De Amerikaanse doe-het-zelf-keten Home Depot bevestigt slachtoffer te zijn geworden van een cyberaanval, waarbij data is gestolen. Het bedrijf stelt dat klanten van vestigingen in zowel de Verenigde Staten als Canada hierdoor getroffen kunnen zijn. Home Depot benadrukt dat er geen bewijs is dat PIN-codes van betaalpassen zijn buitgemaakt.

"We zijn het onze klanten schuldig hen te waarschuwen dat wij voldoende bewijs hebben om deze cyberaanval te bevestigen", zegt Chief Executive Officer en lid van het Raad van Bestuur Frank Blake. "Het is van belang te benadrukken dat klanten niet verantwoordelijk worden gehouden voor frauduleuze transacties die via hun accounts worden uitgevoerd."

Creditcardgegevens te koop

De cyberaanval kwam vorige week aan het licht nadat de beveiligingswebsite KrebsOnSecurity een groot aantal te koop aangeboden creditcardgegevens aantrof op een ondergrondse marktplaats. Bij deze gegevens werden ook 1.822 postcodes verstrekt, waarvan slechts 10 niet overeenkomen met een vestiging van Home Depot. Deze postcodes zijn voor cybercriminelen van groot belang, aangezien creditcardmaatschappijen steeds vaker na een grote cyberaanval alleen nog transacties goedkeuren in de geografische locaties waar klanten zich doorgaans bevinden. Alle overige transacties worden geblokkeerd.

Home Depot is de niet de eerste Amerikaanse winkelketen die de afgelopen tijd doelwit is geworden van een cyberaanval waarbij creditcardgegevens van klanten zijn gestolen. Eerder vonden vergelijkbare diefstallen plaats bij onder andere Target, Goodwill, Michaels Store en UPS.

Lees ook
G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

G DATA: Agent Tesla opnieuw gearriveerd

Recente security-incidenten hebben een nieuwe variant van Agent Tesla aan het licht gebracht. Hierbij wordt een ongebruikelijk compressieformaat gebruikt om informatie te stelen: ZPAQ. Maar wat is dit precies en welk voordeel biedt het aan cybercriminelen?

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda's nieuwe Cybernomics 101-rapport onthult de financiële aspecten achter cyberaanvallen

Barracuda heeft zijn Cybernomics 101-rapport gepubliceerd, waarin de financiële aspecten en winstmotieven achter cyberaanvallen worden onderzocht. Uit het nieuwe rapport blijkt dat de gemiddelde jaarlijkse kosten om te reageren op securityinbreuken en -lekken meer dan 5 miljoen dollar bedragen.

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare-rapport maakt inzichtelijk dat organisaties moeilijkheden ondervinden bij het identificeren en beheren van cyberrisico's van API's

Cloudflare heeft het API Security & Management Report gepubliceerd. Dit rapport onthult dat API's meer dan ooit worden ingezet, waardoor bedrijven de deur wijd openzetten voor meer online bedreigingen dan we eerder hebben meegemaakt. Het rapport maakt inzichtelijk dat er een kloof bestaat tussen het gebruik van API’s door bedrijven en hun vermogen1