Gegevens van 143 miljoen Amerikanen uitgelekt bij Equifax

creditcard2

De creditcardgegevens van 143 miljoen Amerikanen zijn gestolen. De data werd buitgemaakt via de database van het kredietregistratiekantoor Equifax.

Dit meldt persbureau Bloomberg. Het bedrijf verzamelt en onderhoudt gegevens van 600 miljoen creditcardgegevens wereldwijd. De getroffen database zou echter voornamelijk data van Amerikaanse burgers bevatten, al zijn ook gegevens van een aantal Britse en Canadese creditcardhouders buitgemaakt. In de database zijn ondermeer namen, persoonsgegevens, adresgegevens, geboortedata en in sommige gevallen rijbewijsnummers te vinden.

Opvallend is dat het datalek tussen mei en juli dit jaar plaatsvond, maar nu pas naar buiten is gebracht door Equifax. Bloomberg meldt dat drie managers van Equifax kort nadat het datalek aan het licht kwam aandelen in het bedrijf ter waarde van 1,8 miljoen dollar hebben verkocht. Equifax stelt echter dat de managers op dit moment niet op de hoogte waren van het datalek. Inmiddels is de aandelenkoers van het bedrijf fors gedeeld.

Lees ook
De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

De digital decade: wat betekent dit voor de EU, de infrastructuur en de digitale diensten van morgen?

Het Belgisch voorzitterschap van de Raad van de Europese Unie prioriteert de digitale transitie in 2024. Wat kunnen we verwachten van de toekomst? Hoe zal technologie ten dienste staan van burgers en organisaties?

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

"Bedrijven investeren jaarlijks ruim 92.000 euro voor bijscholing cybersecurityteams"

In het recente onderzoek 'Het portret van de moderne informatiesecurityprofessional' deed Kaspersky onderzoek naar het wereldwijde tekort aan cybersecuritypersoneel. Zo onderzocht het de exacte redenen waarom bedrijven te weinig cybersecuritydeskundigen hebben.

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint gaat dataverlies via email tegen met kracht van AI op basis van gedrag

Proofpoint Inc., kondigt de algemene beschikbaarheid aan van Adaptive E-mail Data Loss Prevention (DLP), voor het automatisch detecteren en voorkomen van onbedoeld en opzettelijk dataverlies via email – voordat het een kostbare fout wordt voor organisaties.