Hackers stelen gegevens van 83 miljoen JP Morgan Chase-klanten

hacker

JP Morgan Chase is getroffen door een groot datalek. Hackers zijn er vandoor gegaan met de gegevens van maar liefst 83 miljoen klanten de Amerikaanse bank. Zowel particuliere als zakelijke klanten zijn getroffen.

Het datalek is door de bank zelf bekend gemaakt. 76 miljoen particuliere klanten en 7 miljoen zakelijke klanten zijn door de hack getroffen. Zowel namen, adressen, telefoonnummers als e-mailadressen zijn in handen gevallen van hackers. Het bedrijf benadrukt dat er geen bewijzen zijn dat ook rekeningnummers, wachtwoorden, gebruikersnamen, geboortedata of Social Security nummers zijn buitgemaakt.

Geen frauduleuze activiteiten

Het bedrijf stelt geen frauduleuze activiteiten te hebben gesignaleerd naar aanleiding van het datalek. JP Morgan Chase benadrukt dat klanten niet verantwoordelijk zijn voor eventuele ongeautoriseerde transacties die met hun account worden uitgevoerd. Wel dienen klanten hun rekening in de gaten te houden en verdachte transacties direct bij het bedrijf te melden.

Attacks like these are frustrating. There are always lessons to be learned, and we will learn from this one and use that knowledge to make our defenses even stronger.

'Lessen leren'

"Aanvallen als deze zijn frustrerend. Er zijn altijd lessen die hieruit kunnen worden getrokken. Ook van deze aanval zullen we leren, waarna we de opgedane kennis zullen gebruiken om onze verdediging nog sterker te maken", schrijft het bedrijf op Chase.com.

Lees ook
Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

Terugblik met Remco Geerts van Tesorion

InfosecurityMagazine bestaat tien jaar. Wat is er in die tijd veranderd? Die vraag is voorgelegd aan Remco Geerts. Remco is bij Tesorion verantwoordelijk voor strategie en innovatie. Hij zit ruim 25 jaar in de sector. Hierdoor is hij niet alleen de juiste persoon voor die functie, maar ook voor dit interview.

Drie trends voor cyberaanvallen in 2024

Drie trends voor cyberaanvallen in 2024

Allianz: in België blijven Cyberincidenten (bijv. cybercriminaliteit, verstoringen van IT-netwerken en -diensten, malware/ransomware, datalekken, boetes en straffen) het nummer één risico sinds 2018. In Nederland klommen Cyberincidenten vier posities naar de tweede plaats.

DataExpert kondigt overname Avian Digital Forensics aan

DataExpert kondigt overname Avian Digital Forensics aan

DataExpert kondigt de overname aan van Avian Digital Forensics, een Deens bedrijf gespecialiseerd in digitale recherche- en eDiscovery-technologieën. Met de overname van Avian versterkt DataExpert zijn aanwezigheid in de Scandinavische landen.