Samsung wil met KNOX de B2B-markt veroveren

KNOX_Home_KV_960X460kopie

Dat Samsung zich meer en meer wil richten op de zakelijke markt begint nu concretere vormen aan te nemen.

Met de introductie van KNOX, een beveiligingsoplossing waarmee medewerkers hun privétoestellen veilig op het werk kunnen gebruiken, verwacht Samsung antwoord te geven op de beveiligingsuitdaging die BYOD met zich meebrengt.

Android

Samsung steekt haar ambities niet onder stoelen of banken. In 2020 moet de omzet wereldwijd zijn verdubbeld van 200 miljard US dollar naar 400 miljard US dollar. Dit moet mede gerealiseerd worden door een verdere groei in de zakelijke markt. Deze markt blijft achter vanwege het lage vertrouwen in Android, dat zich kenmerkt door vele beveiligingsproblemen. Volgens een rapport van McAfee werden er tot aan het einde van het derde kwartaal in 2013 maar liefst 172 miljoen varianten van malware gevonden. Android neemt daarvan ongeveer 98% voor z’n rekening.

KNOX

Het is dan ook niet vreemd dat de beveiliging eerst op orde moet zijn alvorens bedrijven Android-toestellen gaan omarmen in een zakelijke omgeving. Met Samsung KNOX worden op een smartphone of tablet zakelijke applicaties en gegevens gescheiden van privétoepassingen en -data. De zakelijke applicaties worden daarvoor in een container of ‘kluis’ geplaatst. Binnen deze container gelden strikte beveiligingsregels voor het gebruik van applicaties en de opslag van gegevens.

Toepassingen die buiten de container staan, hebben beperkte of geen toegang tot de data die in de container staan. Dit is afhankelijk van de gekozen instellingen. Alle gegevens die binnen de container worden opgeslagen, zijn beveiligd tegen malware en phishingaanvallen. Ook als de smartphone of tablet gestolen is, kunnen hackers niet bij de data.

BYOD

Mits goed geïmplementeerd, kan BYOD leiden tot aanzienlijke kostenbesparing en productiviteitverhoging. Zo blijkt uit een onderzoek dat Samsung in 2013 heeft laten uitvoeren dat bij invoering van BYOD de communicatiekosten voor organisaties jaarlijks gemiddeld 17% dalen. Dat komt overeen met bijna 7 miljoen euro per organisatie. Bij meer dan 37% van de Nederlandse respondenten verbeterde bovendien de productiviteit op de werkvloer na de invoering van het BYOD-beleid.

Volgens Erik Swart, Director B2B bij Samsung Electronics Benelux, toont het onderzoek aan dat organisaties veel voordeel kunnen behalen uit BYOD. Maar BYOD brengt ook beveiligingsrisico’s met zich mee. CIO’s moeten beleid formuleren dat de risico’s van datalekken minimaliseert en tegelijk duidelijkheid biedt voor de werknemers.

Verdienmodel

Naast een initiële groei in de verkoop van mobiele devices in de zakelijke markt, verwacht Samsung meer omzet te gaan realiseren met de licentieverkoop van KNOX en bijbehorende softwaresupport. Zo gaat KNOX 2,88 euro per maand (exclusief BTW), per gebruiker kosten.

Het is nog even wachten op de eerste reacties van de organisaties die deze oplossing aan het testen zijn, maar het FIPS 140-2 certificaat is al binnen. Daarnaast is het met een marktaandeel van 35% wereldwijd op de smartphone-markt een kwestie van tijd voordat Samsung ook leidend gaat worden in de zakelijke markt.

 
Meer over
Lees ook
Genetec kondigt nieuwe versie van Security Center aan

Genetec kondigt nieuwe versie van Security Center aan

Genetec Inc., technologieleverancier van oplossingen voor unified security, openbare veiligheid, operations en business intelligence, heeft een nieuwe versie aangekondigd van haar unified security platform Security Center.

Wegiz belangrijke stap voor digitale beveiliging zorgsector

Wegiz belangrijke stap voor digitale beveiliging zorgsector

De kogel is door de kerk! In navolging van de Tweede Kamer stemde ook de Eerste Kamer op 19 april 2023 vóór de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz). Dit houdt in dat de uitwisseling van patiëntgegevens tussen zorgaanbieders voortaan verplicht elektronisch verloopt.

DigiCert onderzoek onderstreept belang digitaal vertrouwen voor bedrijfsresultaten en klantloyaliteit

DigiCert onderzoek onderstreept belang digitaal vertrouwen voor bedrijfsresultaten en klantloyaliteit

DigiCert, de leverancier van digitaal vertrouwen, heeft het onderzoek 'Digitaal vertrouwen: de stand van zaken in 2022' gepubliceerd. Daaruit blijkt dat bijna de helft van de consumenten (47%) al eens is overgestapt naar een ander bedrijf doordat ze het vertrouwen in de digitale beveiliging van een bedrijf verloren. Als bedrijven hun digitaal vert1